شرح کلی شغل:
توسعه، ایجاد و تغییر برنامه های نرم افزاری کامپیوتر ویا برنامه های تخصصی؛ تحلیل نیازهای کاربردی و ایجادراه حل های نرم افزاری؛ طراحی نرم افزار و اصلاح نرم افزارها و ایجاد کارایی در حد مطلوب از مهم ترین وظایف این حرفه است. این افراد ممکن است تحلیل و طراحی پایگاه داده های برنامه های کاربردی را نیز بر عهده بگیرند وبه تنهایی و یا گروهی عملیات توسعه و ایجاد پایگاه هایداده را انجام دهند.
عناوین شغلی مشابه و مرتبط
از جمله عناوین شغلی مشابه و مرتبط این حرفه می توان به تحلیلگر برنامه نویس، مشاور کامپیوتری، معمار نرم افزاری،تحلیلگر نرم افزار و… اشاره کرد.
وظایف
■ مشاوره با تحلیلگران سیستم ، مهندسان، برنام هنویسان و دیگران برای طراحی سیستم و شناخت محدودیت ها، قابلیت های پروژه عملیات و واسطه های لازم؛
■ اصلاح نرم افزارهای موجود و برطرف کردن خطاهای آن ها برای هماهنگ کردنشان با سخت افزارهای جدید و یا افزایش کارایی آن ها؛
■ تحلیل نیازهای کاربران برای تصمیم گیری درباره عملی بودن طرح با توجه به محدودیت های زمانی و مالی؛
■ مشاوره با مشتریان درباره طراحی و نگهداری سیستم های نرم افزاری؛
■ همکاری در نصب سیستم های نرم افزاری و بررسی عملکرد تجهیزات برای اطمینان از عملکرد صحیح برنامه؛
■ طراحی، توسعه و اصلاح سیست مهای نر مافزاری با تحلیل های علمی و مد لهای ریاضی برای پیشبینی و تخمین نتایج برنامه؛
■ توسعه و هدایت مراحل آزمایش سیستم نرم افزاری و فرآیندهای دریافت اعتبار، برنامه نویسی و سندسازی؛
■ تحلیل اطلاعات برای تصمیم گیری، دادن پیشنهاد؛ طراحی جزییات و طرح های برنامه و انجام تغییرات لازم در ابزار جانبی.
■ نظارت بر کار برنامه نویسان ، فناوران، تکنسین ها و سایر کارکنان علمی و فنی؛
■ دستیابی به اطلاعات و ارزیابی آن ها در زمینه هایی چون چارچوب های برنامه، هزینه ها اصول لازم برای حفظ ایمنی و عملکرد صحیح سخت افزار.
ابزار به کار رفته
سرورها، ابزار ذخیره اطلاعات، ابزار تست مدار ،کامپیوتر نوت بوک ،دستیار دیجیتالی شخصی یا سازمان دهنده از
متداو لترین ابزار به کار رفته در این حرفه است.
دانش کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها، تراشه ها، ابزار الکترونیکی، سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آ نها و برنامه نویسی؛
طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها ومدل ها؛
مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار
طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛
زبان فارسی: برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته، معنی لغات، دستور زبان و شیوه نگارش؛
ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز،آمار و کاربرد آن ها؛
ارتباط راه دور: برخورداری از دانش انتقال، پخش برنامه،تعویض کانال، راه اندازی و کنترل سیستم های ارتباط از راه دور.
مهارت ها
یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آن ها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آن ها؛
حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و ارایه راه حل مناسب؛
تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت و ضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛
قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آن ها؛
تحلیل عملیات: تحلیل نیازها و الزامات تولید برای طراحی آن ؛
برنامه نویسی: برنامه نویسی کامپیوتر برای اهداف مختلف؛
فهم و درک مطلب نوشته شده: درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛
تحلیل سیستم ها: تصمیم گیری درباره چگونگی عملکرد سیستمها و تغییرات لازم برای کسب نتیجه مطلوب؛
طراحی فنی: ایجاد و هماهنگ کردن ابزار و فناوری برای برآورده کردن نیازهای کاربر؛
گره گشایی: تشخیص دلیل مشکلات موجود در برنامه ها و اخذ تصمیم های لازم برای برطرف کردن آن ها.
توانایی ها
استدلال قیاسی: توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول؛
استدلال استقرایی: توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج )شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط(؛
نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتبط کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص )اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی(؛
دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛
درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران؛
بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند؛
درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آ نها. )این قابلیت فقط به شناسایی
مشکلات، نه برطرف کردن آن ها ، محدود می شود(؛
شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب؛
بازشناسی گفتار: توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر؛
درک مطلب نگاشته شده: توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری؛
فعالیت های کاری
تحلیل داده ها و اطلاعات: تشخیص و کشف دلایل: حقایق و اصول زیربنایی مطالب توسط تقسیم آ نها به بخش های جداگانه؛
برقراری ارتباط با روسا، همکاران و زیردستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن، نامه، پست الکترونیک و یا رو در رو؛
کسب اطلاعات: مشاهده، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛
مشخص کردن اشیا، اعمال و وقایع: تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آ نها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛
کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری )سخت افزار و نرم افزار( برای برنامه نویسی؛ وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات؛
تفسیر مفهوم اطلاعات برای دیگران: ترجمه یا توضیح مفهوم اطلاعات و نحوه کاربرد آن ها؛
تصمیم گیری و حل مشکلات: تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین را هحل برای حل مشکلات؛
پردازش اطلاعات: جمع آوری، کدگذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها؛
تفکر خلاق: توسعه، طراحی یا ایجاد کاربردها، افکار، روابط،سیستم ها یا رویه های جدید از جمله مشارکت هنری؛
به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع ازدانش فنی روز و استفاده از علوم جدید.
شرایط کاری
تماس با دیگران: در این شغل فرد تا چه حد ملزم به برقراری تماس با سایرین )به طور حضوری، تلفنی و غیره( است؟
هماهنگ کردن یا رهبری دیگران: این شغل چقدر به هماهنگ کردن دیگران و هدایت آن ها در انجام فعالیت های کاری نیاز دارد؟
پست الکترونیک: این شغل چقدر با پست الکترونیکی سر و کار دارد؟
گفت و گوی رو در رو: در این شغل مباحث و گفت وگوهای رو در رو بین افراد و گروه ها چقدر است؟
آزادی در تصمیم گیری: این شغل، تا چه حد آزادی در تصمیم گیری بدون نظارت را می دهد؟
اهمیت دقت در کار: در این شغل دقیق و مبرا از خطا بودن چقدر اهمیت دارد؟
فضاهای بسته و محیط های تحت کنترل: این شغل تا چه میزان به کار در داخل ساختمان و شرایط کنترل شده دارد؟
کار در حالت نشسته: در این شغل فرد تا چه حد بایدبه حالت نشسته کار کند؟
نظام بندی کارها: این حرفه چقدر برای کارکنان آن نظام بندی شده و مشخص است، به طوری که فرد خودش نمی تواند در آن زمین هها تصمیم بگیرد و اولویت ها و اهداف را مشخص کند؟
کار گروهی: کار با افراد دیگر، در یک گروه یا تیم، در این حرفه چقدر اهمیت دارد؟
حیطه کاری
حیطه کاری شماره ۴: نیاز به آمادگی قابل توجه ای دارد.
تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل ۲ تا ۴ سال مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال یک حسابدار برای واجدشرایط بودن بایستی ۴ سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.
کارآموزی: برای این مشاغل معمولاً به چندین سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کارآموزی فنی و حرفه ای نیز است.
مثا لهایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، سرپرستی، مدیریت یا آموزش دیگران سر و کار
دارند. مانند، حسابداران، مدیران منابع انسانی، برنامه نویس های کامپیوتر، معلمین، شیمیدان ها و کارآگاهان پلیس.
میزان آمادگی خاص شغلی: بین ۷ تا ۸ )مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین ۴ تا بیش از ۱۰ سال(.
تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آن ها نیاز ندارند.
علایق
قاعده گرایانه: مشاغل قراردادی غالباً درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند. این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند. افراد معمولاً موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛
پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالباً درگیر با ایده ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل م یتوانند در ارتباط با جست و جوی حقیقت و یافتن راح لهای نظری برای مسایل باشند؛
واقع گرایانه: مشاغل واقع گرایانه غالباً درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارایه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند. این فعالیت ها معمولاً با گیاهان، جانوران، مواد و ابزار حقیقی مانند چوب، ابزار و ماشی نآلات سر و کار دارند. بسیار از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛
ارزش های کاری
پیشرفت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند. نیازهای متقابل شامل به کارگیری توانایی و موفق شدن است.
شخصیت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده ارتقای شغلی و قابلیت بالقوه برای مدیر شدن هستند. این مشاغل غالبا دارای وجهه اجتماعی خوبی بوده و نیازهای متقابل آ نها شامل پیشرف تگرایی، اقتدار ، تصدیق و منزلت اجتماعی م یباشند.
شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهند شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند.
نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.
شیوه های کاری
پیشرفت گرایی: ایجاد و حفظ روش هایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف؛
سازگاری/ انعطا ف پذیری: قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛
تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسایل و موضوعات کاری؛
توجه به جزییات: دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار؛
قابل اعتماد بودن: قابل اعتماد بودن، مسوولیت پذیری و پیروی از دستورها؛
نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسایل و مشکلات مربوط به کار؛
پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات؛
تحمل فشار روحی: انتقادپذیری و تحمل شرایط دشوار؛
–
منبع: کتاب طبقه بندی و شرح جامع مشاغل /تالیف و گردآوری: ابراهیم بای سلامی
–